Fieke de Baat installeerde een warmtepomp op haar schip

Fieke vertelt over haar ervaringen met het installeren van een Durocan warmtepomp op haar Noordzeebotter. “Het was een spannende proef, maar ik ben best tevreden over het energieverbruik, hoe stil hij is en de hoeveelheid warmte die de warmtepomp produceert”, aldus Fieke. Het gebruik van een hoge temperatuur warmtepomp is een goed duurzaam alternatief voor het verwarmen van ruimtes die niet zo goed geïsoleerd zijn. De warmtepomp neemt weinig ruimte in en is goed te combineren met een gasolie cv.

Wat doet een warmtepomp precies?
Een warmtepomp is volgens Fieke eigenlijk een omgekeerde koelkast, hiermee kan je je woning verwarmen net als een cv. Een warmtepomp is een duurzamer alternatief omdat er geen brandstoffen worden verbrand voor het verwarmen van het schip. De warmtepomp haalt haar energie uit stroom, deze wordt steeds duurzamer opgewekt. De warmtepomp van Durocan is in het bijzonder milieuvriendelijk omdat zij als koudemiddel CO2 gebruikt. De meest gebruikte Koudemiddelen hebben een gwp (mate waarin het bijdraagt aan de opwarming van de aarde) van 300 tot 400. CO2 is de maatgever voor dit global warming potential, en heeft dus een gwp van slechts 1. De warmtepomp functioneert bij Fieke aan boord goed tot -5/-6 graden. Bij lagere temperaturen kan worden overgesprongen naar de gasolie cv.

De voor- en nadelen van een warmtepomp
De pomp neemt alleen buiten ruimte in beslag (unit ter grootte van een airco) en is daarom geschikt voor op kleinere schepen, zoals die van Fieke. De pompen zijn ook in serie te zetten, voor grotere schepen. De pomp is aan te sluiten op een cv-systeem en er is geen externe pomp nodig. Een aandachtspuntje is dat het gebruiken van de warmtepomp stroom kost. Deze pomp verbruikt max 10 Ampère. De standaardtemperatuur bij Fieke is ongeveer 19 graden, bij een temperatuur van 23 graden loopt de stroomrekening flink op. Daarnaast duurt het langer om een ruimte op te warmen met deze warmtepomp, omdat het vermogen kleiner is dan de meeste gasoliecv’s. Met de warmtepomp duurt het opwarmen van de woning, bijvoorbeeld ’s ochtends, echt langer dan met de gasolie cv.

Subsidie en kosten
Helaas is per januari 2024 de ISDE subsidie voor alle hoog temperatuur warmtepompen vervallen, omdat zij per definitie geen energielabel A krijgen. Dit terwijl in de komende jaren de meeste koudemiddelen uitgefaseerd worden vanwege het hoge gwp, en men juist naar koudemiddelen als CO2 toe wil. Durocan en leveranciers zijn in overleg met de overheid om dit terug te draaien.

Voor de scheepvaart zijn laagtemperatuur warmtepompen namelijk geen optie omdat de isolatiegraad vrijwel nooit hoog genoeg is, behalve na zeer grondige verbouwing. De kosten voor de meest eenvoudige installatie van deze warmtepomp zonder subsidie komen op ongeveer €7.500,-. (Als de huidige installatie dus niet veranderd hoeft te worden, bijv. met extra radiatoren.)

Zelf een warmtepomp installeren?
Fieke helpt je graag! De monteur van Durocan is niet gespecialiseerd in boten. Fieke heeft zich verdiept in het adviseren voor boten en is nu de schakel tussen Durocan en schippers. Mocht je interesse hebben in het installeren van een warmtepomp. Neem dan contact op met Fieke via debaatscheepsreparatie.nl

1 antwoord
  1. willem
    willem zegt:

    Is op een schip een water/water-warmtepomp niet een logischer keuze? Wellicht te combineren met de vlak- of kimkoeling van je motor? Waarschijnlijk nog stiller en niet zo’n airco-achtige kast aan dek. Maar misschien ben ik te optimistisch.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + een =

Greenway