Boordzuiveringsinstallaties
Goedkeuring
De boordzuiveringsinstallaties (BZI’s) die toegestaan zijn op passagiersschepen moeten zijn goedgekeurd door CESNI (Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart – onderaan dit artikel staat een link naar de lijst met goedgekeurde BZI’s)
Het probleem is echter dat deze installaties niet geschikt zijn voor het zuiveren van de hoeveelheden vuilwater die binnen onze branche geproduceerd worden, grofweg 2000 tot 3000 liter per dag. De huidige goedgekeurde BZI’s zijn ofwel te groot (enkele kubieke meter) en te prijzig (meer dan € 100.000) of juist te klein (geschikt voor max. 1500 l/d). BZI’s op zeilschepen vormen nog een extra uitdaging, de fabrikanten geven aan dat de installaties falen bij heftige schommelingen of als er gevaren wordt onder een hellinghoek.
Omdat de potentiële markt klein is, zijn de producenten niet erg gemotiveerd om te investeren in de ontwikkeling van minder volumineuze (en goedkopere) installaties.
Helaas zijn de compactere goed functionerende, door de International Maritime Organization (IMO) goedgekeurde BZI’s voor zeeschepen, niet toegestaan op de binnenwateren. De eisen die aan het gezuiverde water op binnenwateren worden gesteld, zijn strenger dan op zee.
De recreatievaart mag al vanaf 2009 niet meer lozen op het oppervlaktewater (hier gaat het alleen om zwart water). Vanaf 2026 gaat er strenger gehandhaafd worden. Vuilwatertanks en toiletten worden verzegeld en controlerende instanties moeten aan boord toegelaten worden. Dit betekent dat er meer spelers in de markt komen die zich bezig houden met de ontwikkeling van kleinere BZI’s. Alhoewel de eisen voor het gezuiverde water in de recreatievaart ook weer anders zijn, liggen hier wellicht kansen voor onze sector.
Het kennisproject ‘Zuiver van Boord’ heeft in januari 2023 een subsidie gekregen van het Waddenfonds. Het doel van dit kennisproject is om een betaalbaar, compact en schaalbaar zuiveringssysteem te ontwikkelen en tegelijkertijd bewustwording te creëren over de impact van lozingen op de waterkwaliteit. Het zuiveringssysteem wordt in 2023 en 2024 in de praktijk getest op drie schepen: twee werkschepen en een zeilcharter.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!